TUNTIKUVAUKSET

Ohjatut tunnit on jaoteltu viiteen eri kategoriaan

LIHASKUNTOHARJOITTELU

OHJATTU KUNTOSALI 60+: Fysioterapeutin ohjaamat tunnit koostuvat kolmesta eri osasta: lämmittely/kehon herättely vaihtuvin teemoin, kuntosaliharjoitus ja palauttelu. Keskitymme erityisesti tasapainon ja lihasvoiman kehittämiseen. Tunnin tavoitteena on tutustua kuntosaliharjoitteluun ja ylläpitää sekä parantaa arjen toimintakykyä. Sopii kaikille yli 60-vuotiaille kuntosaliharjoittelusta kiinnostuneille, ei yläikärajaa.

TERVETTÄ VOIMAA: Koko kehon voimaharjoitus, jota edeltää huolellinen lämmittely. Tunti sisältää myös liikkuvuutta ja tasapainoa kehittäviä liikkeitä. Musiikkia ei käytetä lainkaan ja jokainen harjoittelee omaan tahtiinsa. Tunnin ensisijaisena tavoitteena on kehittää lihasvoimaa. Sopii kaikille.


FYSIOTERAPEUTIN OHJAAMAT TUNNIT

FYSIOSELKÄ: Koko keho saa liikettä, selän hyvinvointi kaikessa huomioiden. Tunnilla harjoitetaan erityisesti kehon syviä tukilihaksia, liikkuvuutta, kehonhallintaa ja voimaa. Tunnin tavoitteena on, että voit luottaa selkääsi arjessa. Fysioterapeutin ohjaama tunti sopii kaikille.

FYSIOVOIMA: ​​​​​​​Tunnilla harjoitetaan erityisesti kehon syviä tukilihaksia, liikkuvuutta, kehonhallintaa ja voimaa. Tunnin tavoitteena on, että voit luottaa kehoosi arjessa. Fysioterapeutin ohjaama tunti sopii kaikille.​​​​​​​


JOOGA

LEMPEÄ JOOGA: Lempeä jooga on virtaavaa liikettä, lempeää ja hellivää avausta ja kiireettömyyttä. Tavoitteena on löytää kehoon ja mieleen joustava ja levollinen tunne. Sopii kaikille.

FLOW JOOGA: Flow joogassa siirrytään asanasta toiseen hengityksen tahdittamana. Liike on virtaavaa ja jatkuvaa. Harjoitus kehittää liikkuvuutta, tasapainoa ja kehonhallintaa. Liikkeet lämmittävät ja avaavat kehoa sekä rauhoittuvat mieltä. Tunti sopii kaikille.

LÄMPÖ YIN JOOGA: Yin joogassa viivytään rentouttavissa ja tuetuissa, avaavissa asennoissa. Infrapunalämmittimet tehostavat yin joogan vaikutuksia. Tavoitteena on rauhoittaa ja tasapainottaa kehoa ja mieltä. Sopii kaikille.

ILMAJOOGA: Suosittelemme ilmajoogaan tutustumista alkeiskurssin kautta. Ilmajooga on koko kehoa ja mieltä hellivää liikettä ja nautiskelua katosta roikkuvan ilmajoogaliinan kannattelussa. Liina sekä tukee että tehostaa harjoituksen vaikutuksia ja mahdollistaa ainutlaatuisella tavalla rentouttavat inversiot eli pää alaspäin tehtävät riipunnat. Erityisesti inversiot vapauttavat rangan alueen jännityksiä tehokkaasti. Tunnille voi kuitenkin osallistua myös tekemättä inversioita. Tavoitteena on löytää kehoon ja mieleen joustava ja levollinen tunne. Sopii lähes kaikille.

YIN-ILMAJOOGA (matalat liinat): ​​​​​​​ Yin-ilmajoogassa viivytään rentouttavissa ja tuetuissa, avaavissa asennoissa. Ilmajoogaliina sekä kannattelee että tehostaa harjoituksen vaikutuksia. Tavoitteena on rauhoittaa ja tasapainottaa kehoa ja mieltä. Sopii kaikille.


TOIMINNALLINEN HARJOITTELU

TOIMINNALLINEN (taso 1): Toiminnallinen harjoittelu kehittää kaikkia kunnon osa-alueita kuten liikkuvuutta, tasapainoa, kehonhallintaa, kestävyyttä, voimaa ja taitoa. Voit itse säädellä tunnin tasoa säätelemällä esimerkiksi tempoa ja painoja. Tavoite on pitää koko keho monipuolisesti kunnossa. Sopii kaikentasoisille liikkujille.

TOIMINNALLINEN (taso 2): Toiminnallinen harjoittelu kehittää kaikkia kunnon osa-alueita kuten liikkuvuutta, tasapainoa, kehonhallintaa, kestävyyttä, voimaa ja taitoa. Voit itse säädellä tunnin tasoa säätelemällä esimerkiksi tempoa ja painoja. Tavoite on kehittää kuntoa monipuolisesti.​​​​​​​ Sopii harjoitteluun tottuneille.

HIIT: ​​​​​​​ Tunti koostuu lämmittelystä, aikaa vastaan tehtävästä HIIT-harjoituksesta ja palauttelusta. HIIT tarkoittaa intervallina tehtävää lihaskuntoharjoitusta. Harjoitus tehostaa kehon aineenvaihduntaa sekä haastaa aerobista suorituskykyä ja lihaskuntoa. Tunnin haastavuutta on helppo säädellä tempoa ja vastusta muokkaamalla itselle sopivaksi. Tavoitteena on kehittää kuntoa monipuolisesti. Sopii kaikentasoisille liikkujille.


MUSIIKKILIIKUNTA

PUMPPI♪: Monipuolisen lihaskuntotunnin liikkeet tehdään menevän musiikin tahtiin. Tunnilla harjoitellaan sekä kehonpainolla että välineitä hyödyntäen. Tunnin tavoitteena on peruskunnon ja lihaskestävyyden kehittäminen. Sopii kaikentasoisille liikkujille.

KUNTOTANSSI♪: Tunnilla ei rakenneta pitkää koreografiaa vaan helpot tanssiliikkeet ja -lajit vaihtuvat musiikin mukaan. Tällä tanssitunnilla voit matalalla kynnyksellä saavuttaa tanssiliikunnan monipuoliset hyödyt esimerkiksi mielelle, tasapainolle, motoriikalle ja muistille. Tunnin tavoitteena on peruskunnon kehittäminen. Sopii kaikentasoisille tanssin ja musiikkiliikunnan ystäville.

DANCE♪: Tunnilla ei rakenneta pitkää koreografiaa vaan vauhdikkaat tanssiliikkeet vaihtuvat eri musiikkityylien mukaan. Nauti liikkeestä, heittäydy mukaan tunnelmaan ja anna musiikin viedä mukanaan! Tunnin tavoitteena on kestävyyskunnon kohottaminen. Sopii kaikentasoisille tanssin ja musiikkiliikunnan ystäville.

ZUMBA♪: Energinen ja iloinen tanssitunti, jossa yhdistellään eri tanssilajeja, mm. cumbia, salsa, merengue, reggaeton ja hiphop. Zumbassa ei rakenneta pitkiä koreografioita, vaan hitaat ja vauhdikkaammat kappaleet vuorottelevat. Kuumia rytmejä ja liikkumisen iloa! Tunnin tavoitteena on kestävyyskunnon kohottaminen. Sopii kaikentasoisille tanssin ja musiikkiliikunnan ystäville.

BODYCOMBAT♪: ​​​​​​​ Bodycombat on taistelulajien inspiroima ja menevän musiikin tahtiin suoritettava tehokas harjoitus. Tunnilla tehtävät lyönnit ja potkut parantavat kuntoa ja vahvistavat koko kehoa, erityisesti keskivartaloa. Kaikki liikkeet tehdään ilman kontaktia. Tunnin tavoitteena on kestävyyskunnon ja räjähtävyyden kehittäminen. Sopii liikuntaan tottuneille.